Bezoekerscentrum Portopolis
Aan de voet van het MAS in Antwerpen vangt Portopolis de blik van de voorbijganger. Over de ramen bewegen sfeervolle videobeelden van de Antwerpse skyline, met de Schelde voorop. Het paviljoen zelf is een compacte kubus. Met een gedurfde combinatie van transparante panelen, kleurrijke prints en digitale snufjes creëren we een open sfeer, een levendige dynamiek. We maken tastbaar hoe in de haven alles in beweging is: mensen, voertuigen, goederen.
Zoals de opgaande zon de haven onderdompelt in andere kleuren, zo spelen we ook in het paviljoen met kleurenfilters: transparante glasplaten geven esthetische kleureffecten en symboliseren de gelaagdheid van de haven. Alle modules zweven boven de luchtfoto. Zo krijgt die alle aandacht en creëren we een open sfeer in het paviljoen.
Port of Antwerp
Het bezoekerscentrum van de haven van Antwerpen zit helemaal in het nieuw. In samenwerking met Port of Antwerp bedachten we een waaier van technieken om de vele havenverhalen te vertellen. De reis door de haven begint al aan de buitenkant van het paviljoen, met interactieve schermen waarin passanten het beeld bepalen. De voorbijgangers laten schepen in beeld verschijnen of veranderen de lucht: regen maakt plaats voor zon, vuurwerk kleurt de nacht. Binnen schakelen we tablets met augmented reality en virtual reality-brillen in om een totaalbeleving te creëren.
Kom binnen! De interactieve schermen en de stickers op de ramen verklappen dat bezoekers in Portopolis volop kunnen experimenteren met nieuwe technieken.
De Antwerpse haven is trots op haar wereldpositie – nummer twee in Europa – en op haar voortrekkersrol in duurzaamheid en innovatie. Daarom geven we technologie in het bezoekerscentrum een prominente plek. De uitdagingen voor de toekomst nemen we op afwisselende manieren onder de loep. Bezoekers brengen met een tablet foto’s en cijfers tot leven, of gaan het gesprek aan met mensen uit de haven. De tablet neemt tijdens het bezoek telkens een andere rol op. De diverse toepassingen zijn mogelijk dankzij beeldherkenning en augmented reality.
Kinderen, hierheen!
Op de bovenverdieping nodigen we kinderen uit om een handje te helpen in de haven. De loods, kraanman, inspecteur, havenarbeider en expediteur vragen versterking: er liggen heel wat opdrachten klaar. Een mix van analoge en digitale spelletjes gidst het jonge publiek door de fascinerende wereld van de haven.
Portopolis toont op welke domeinen Port of Antwerp pioniert en fungeert tegelijk ook zèlf als een plek om te experimenteren met technieken en ideeën. Uit die ervaringen kan het Havenbedrijf leren ter voorbereiding van het havenbelevingscentrum dat over enkele jaren de deuren opent.