225 jaar Museum voor Schone Kunsten
In 2022 blies MSK Gent 225 kaarsjes uit. Het museum greep de gelegenheid om terug te blikken op zijn geschiedenis en zich klaar te maken voor de toekomst. Wij brachten een twist in de presentatie van de vaste collectie, ontwierpen de tijdelijke tentoonstelling over Theodoor Rombouts en bedachten een flexibel bouwpakket voor de expo ‘Collectie naar buiten’.
Eyecatchers in de vaste collectie
Met een feestelijke scenografie zetten we het heden en het verleden van het MSK in de kijker. In de inkomhal vertelt een tijdlijn op de muren de geschiedenis van het oudste museum van België. Een projectie voegt er kleurrijke confetti en sprekende beelden aan toe. Spiegelende zuilen versterken het feesteffect.
Die spiegelende zuilen laten we ook dieper in het museum opduiken. In elke zaal trekt er één de aandacht. Boodschap aan de bezoeker: hier ontdek je een bijzonder verhaal over het museum of een kunstwerk! We ontwierpen een productfamilie van tien spiegelende eyecatchers en bedachten voor elk een andere interactie.
Bouwpakket ‘Collectie naar Buiten’
MSK nodigde de Gentenaars uit om zelf aan de slag te gaan met de museumcollectie. Een kunstwerk, een workshop, een feestelijke stoet in de buurt: de resultaten van het participatietraject ‘Collectie naar buiten’ waren divers. Wij bedachten een flexibel bouwpakket om de creaties tentoon te stellen in de stad en in de museumzalen. We ontwierpen ook tafels voor in het museum, waaraan bezoekers comfortabel kunnen werken tijdens hun bezoek of in een workshop.
De houten panelen kunnen telkens op een andere manier in elkaar worden gezet.
Tijdelijke expo ‘Theodoor Rombouts’
Het MSK pakte uit met de eerste monografische tentoonstelling over Theodoor Rombouts. De expo ontsluiert hem als een van de belangrijkste Vlaamse Caravaggisten en als sleutelfiguur in de genreschilderkunst.
Theodoor Rombouts, De luitspeler, ca. 1625
MSK Gent © Martin Corlazzoli
We baseren de scenografie op belangrijke kenmerken uit Rombouts’ oeuvre: de oosterse patronen, het draperen van textiel, het spel van licht en donker, het rijke kleurenpallet. Hiervoor maakten we een grondige kleurstudie. Duifblauw, Indischgeel en kleigrijs: de kleuren van de muren zijn geënt op de werken van Rombouts.
We presenteren de instrumenten alsof ze bespeeld worden.
Muziekinstrumenten treden uit hun canvas. De imposante trap uit het schilderij ‘Allegorie van het Schepengerecht’ krijgt een echo in het podium waarop bezoekers plaatsnemen. Zitkussens echoën de patronen van het textiel in Rombouts’ werk.
MSK Gent © Martin Corlazzoli
Oog in oog met een van Rombouts grootste schilderijen, vanop een podium dat verwijst naar de monumentale trap erop.