Museum Onze-Lieve-Vrouwekerk
De Onze-Lieve-Vrouwekerk in Brugge is tegelijk gebedshuis én museum. Hoe verwelkom je bezoekers die de geschiedenis en collectie willen ontdekken en respecteer je de ruimte van wie hier wil bidden of tot rust komen? We bedachten een scenografie die het museale en religieuze bezoek afbakent en alle nieuwe ingrepen naadloos doet aansluiten bij de architectuur van de kerk. Zo bewaren we de sereniteit in de Onze-Lieve-Vrouwekerk als kerk én museum.
Neem plaats voor een van de pronkstukken in de Onze-Lieve-Vrouwekerk: de 'Madonna met kind' van Michelangelo.
Historisch meets hedendaags
De scenografie zoekt het evenwicht tussen de historische architectuur van de kerk en een uitgepuurde, hedendaagse vormgeving.
We laten ons inspireren door de dikbepleisterde witte muren vol verfstrepen en tekenen van de tijd.
We bakenen het museale parcours af met panelen die aansluiten bij de omgeving. De panelen imiteren het wit van de bepleisterde kerkmuren. Een fijn zwart, stalen kader vormt een elegante lijst. Een stevige, donkere sokkel garandeert stabiliteit, terwijl de open ruimte tussen sokkel en paneel een doorzicht creëert. De kerk en het museale parcours vormen op die manier toch één geheel.
Draaien voor de talen
Brugge met zijn Onze-Lieve-Vrouwekerk ontvangt jaarlijks miljoenen bezoekers van over de hele wereld. Ons ontwerp voor informatiedragers in 6 talen leest als een boek: op een draaibare staander, kiest de bezoeker zijn taal uit: intiem, interactief én compact.
Rust en bewonder
Op het museale parcours plaatsten we een aantal rustpunten. De zitbanken nodigen uit om stil te staan bij de meest opmerkelijke werken. De nieuwe elementen versterken de symmetrie van de gotische architectuur.
Witte panelen refereren naar de bepleisterde kerkmuren. Zo brengen we sereniteit tussen de kunstschatten van de kerk.
Museum én kerk
Sommige bezoekers willen de rijke geschiedenis en collectie van de Onze-Lieve-Vrouwekerk ontdekken, anderen komen er om te bidden of tot rust te komen. Hoe verwelkom je beide doelgroepen? Op het onthaalbaken aan de ingang van de kerk vindt de bezoeker meteen een antwoord op de eerste vragen. Wat is hier te zien? Waar start het museale parcours? Waar kan ik een ticket kopen? Waar kan ik als gelovige terecht? Ook hier speelt ons ontwerp met zwart en wit in twee geschrankte panelen. Het tweedelige onthaalbaken verenigt praktische info met een wervende slideshow op beeldschermen.
Een tweedelig onthaalbaken: wit voor het museale parcours, zwart voor het religieuze deel.
Van entrée tot exit
De combinatie van een afgebakend, betalend museaal parcours met een vrij toegankelijk gebedshuis is niet evident. Hoe controleer je de in- en uitgangen op een doeltreffende en efficiënte manier? Hoe zet je beproefde oplossingen voor toegangscontrole in, zonder afbreuk te doen aan de waardige architectuur van de kerk én aan het gebruik voor liturgische vieringen?