Innekegebruers bedrijfsfotografie vito haselt wondering 97

VITOpolis

In VITOpolis, onze interactieve pop-up voor VITO, ontdek je wat we kunnen doen in de strijd tegen klimaatverandering. De expo reist jarenlang Vlaanderen rond. Het publiek is divers: families en toevallige passanten tijdens het weekend; op weekdagen klasgroepen. We bedachten een formule die zowel in groep als individueel tot zijn recht komt. We dagen bezoekers uit met een klimaatspel. Gamification om een breed publiek warm te maken voor duurzaamheid.

Innekegebruers bedrijfsfotografie vito haselt wondering 23

Newsflashes in sociale media, tv, kranten: we botsen op de limieten van onze planeet.

Lichte toon, ernstige boodschap

Flashy kleuren en patronen, emoji’s: met een gedurfde stijl spreken we jongeren aan. De vrolijke kleuren verbloemen niets: de toestand is ernstig, er is actie nodig! We schudden de bezoekers wakker met de introfilm, met presentator Gloria Monserez als verteller. Na de film gaan ze zelf aan de slag.

Gamification

Spelenderwijs kaarten we actuele thema’s aan: de problematiek van fast fashion en kritieke grondstoffen, de noodzakelijke omslag naar een duurzamere economie…

De mode-industrie is een van de meest vervuilende ter wereld. Onze ‘fashion impact shop’ toont met enkele simpele tips hoe je als consument het verschil kan maken. En we dagen je uit om zelf een duurzame broek te ontwerpen.

Innekegebruers bedrijfsfotografie vito haselt wondering 39
Innekegebruers bedrijfsfotografie vito haselt wondering 82

De stoffen voor de ‘fashion impact shop’ haalden we uit de lokale kringwinkel.

Het loont de moeite om met andere ogen te kijken naar onze omgeving. Onze spullen. Oók de afgedankte spullen. Met behulp van artificiële intelligentie creëerden we een idyllisch landschap. Spelers speuren er naar kostbare grondstoffen – en ontdekken die in ons afval.

Innekegebruers bedrijfsfotografie vito haselt wondering 65
Innekegebruers bedrijfsfotografie vito haselt wondering 71

Scan het landschap met de tablet: zoektocht met augmented reality.

Innekegebruers bedrijfsfotografie vito haselt wondering 50

Vlot én duurzaam naar school of het werk? Eten binnen de grenzen van onze planeet? Stem voor tips die voor jou echt werken.

VITO helpt technologie te ontwikkelen voor een klimaatneutrale economie of om mensen langer gezond te houden. Die technologische oplossingen stellen we voor in de ‘winkel voor morgen’. De producten in het winkelrek hebben de typische kleurrijke VITOpolis-stijl.

Innekegebruers bedrijfsfotografie vito haselt wondering 54
Innekegebruers bedrijfsfotografie vito haselt wondering 56

Scan een product en vul je winkelmandje!

Een beetje competitie kunnen jongeren wel smaken. Het motiveert ze om alle opdrachten af te werken, punten te scoren. Op een metersgroot scherm kunnen ze constant monitoren hoe ver ze staan in hun race naar de duurzame toekomst.

Innekegebruers bedrijfsfotografie vito haselt wondering 66

Goed bezig of toch een tandje bijsteken? Check de positie van je avatar op het scherm.

Testpanel

Al in een vroeg stadium van ons ontwerp nodigden we enkele jongeren uit om mee na te denken over de aanpak. Vind je het oké om te registreren met een foto of verkies je een avatar? Hou je van wat competitie, of vind je dat stresserend? Circulaire economie, duurzame mode, kostbare grondstoffen… we peilden naar hun reacties bij elk klimaatspel.

Testpanel

Een panel van jongeren deelt hun kijk op onze ontwerpen.

Een duurzame pop-up

Een expo over duurzaamheid wil natuurlijk zèlf ook duurzaam zijn. Bij het ontwerp en de uitvoering van VITOpolis maakten we doordachte keuzes. Alle opstellingen zijn zo ontworpen dat de onderdelen eenvoudig gedemonteerd en hergebruikt kunnen worden, ook na de expo.

We kozen technieken en materialen die zo duurzaam mogelijk zijn. Aluminium heeft tijdens de productie een impact op het milieu, maar het kan na gebruik wel volledig gerecycleerd worden. Bovendien is het materiaal licht én het kan tegen een stootje. Voor een reizende expo is dat een belangrijk voordeel. De grafische panelen zijn met koppelstukjes bevestigd aan de aluminium profielen. Alle onderdelen zijn demonteerbaar.

Waar we kunnen, hergebruiken we bestaande materialen. Onze aannemer verzamelde overschotten uit hun atelier en maakte er infopanelen van. Tweedehandskledij die niet meer geschikt was om te dragen, kreeg een tweede leven in onze ‘fashion impact shop’. Op tweedehandssites zochten we relevante stukken voor de tentoonstelling ...

Ook nieuwe materialen krijgen een plek. Een infobord steunt in een ‘Carbstone’, een baksteen gemaakt van koolstof (carbon, vandaar de naam) en van restafval uit de staalindustrie. De technologie voor dit gloednieuwe bouwmateriaal is ontwikkeld door VITO.

Innekegebruers bedrijfsfotografie vito haselt wondering 32

Vouwstoeltjes, een kilometerteller, een fietshelm: tweedehands spullen in de module over afval.


Wij en geselecteerde partners gebruiken cookies of vergelijkbare technologie als aangegeven in het cookiebeleid. U kunt toestemming geven voor het gebruik van deze technologie door deze kennisgeving te sluiten.